Az Európai Bizottság a mai napon mindhárom uniós intézményre – az Európai Parlamentre, a Tanácsra és a Bizottságra – alkalmazandó kötelező átláthatósági nyilvántartásra tesz javaslatot, és ezzel a Juncker-Bizottság átláthatóságra vonatkozó egyik kulcsfontosságú kötelezettségvállalását valósítja meg.
Az Európai Bizottság már eddig is példát mutatott azzal, hogy az érdekképviselőknek csak az átláthatósági nyilvántartásban való nyilvános regisztrációjuk esetén engedte meg a döntéshozóival való kapcsolatfelvételt. Ma ugyanerre kéri az Európai Parlamentet és az Európai Unió Tanácsát is, kötelezővé téve a nyilvántartást minden olyan érdekképviselő számára, aki a brüsszeli szakpolitikai döntéshozatal befolyásolására törekszik.
Frans Timmermans első alelnök így nyilatkozott: „Az uniós intézményeknek közösen kell azon dolgozniuk, hogy visszanyerjék polgáraink bizalmát. Nyitottabban kell végeznünk valamennyi tevékenységünket. A Parlamentre, a Tanácsra és a Bizottságra kiterjedő kötelező átláthatósági nyilvántartásra irányuló mai javaslatok fontos lépést jelentenek ebbe az irányba. A polgároknak jogában áll tudni, hogy kik igyekeznek befolyásolni az uniós jogalkotást. Javaslatunk egy egyszerű szabály: senki ne találkozhasson a döntéshozókkal előzetes regisztráció nélkül. A nyilvántartás révén bárki láthatja, hogy kik fejtenek ki lobbitevékenységet, kiket képviselnek és mennyit költenek.”
A Bizottság a mai napon olyan intézményközi megállapodásra tett javaslatot, amely a Parlamentre és a Bizottságra vonatkozó jelenlegi önkéntes átláthatósági nyilvántartásból kiindulva átfogó rendszert fog bevezetni a lobbitevékenységek átláthatóságának biztosítására. A Bizottság javaslatának köszönhetően most először lennének alkalmazandók mind a három intézményre – a Tanácsra is – ugyanazok a minimumszabályok. A javaslatok szerint az érdekképviselők csak az átláthatósági nyilvántartásban való előzetes regisztrációjuk esetén vehetnék fel a kapcsolatot a három intézmény döntéshozóival. Amióta a Bizottság ezt a szabályt 2014 novemberében az érdekképviselőkkel való saját kapcsolattartására vonatkozóan bevezette, a meglévő nyilvántartásba mintegy 4 000 új bejegyzés került be.
A mai javaslat a tevékenységek és az érintett szervek körét is pontosítja, hatékonyabbá teszi a nyilvántartás magatartási kódexének nyomon követését és lobbisták általi végrehajtását, továbbá az adatbeviteli követelmények egyszerűsítésével és a minőségellenőrzés fokozásával egyszerűsíteni és javítani fogja az adatok minőségét. E cél elérése érdekében a Bizottság javaslatot tesz a rendelkezésre álló források növelésére. Azok a nyilvántartottak, akik nem felelnek meg a magatartási kódexnek, az intézményekkel való kapcsolattartásuk ideiglenes felfüggesztésére kötelezhetők vagy a nyilvántartásból törölhetők.
Háttér-információk
Az átláthatósági nyilvántartás javasolt módosításai a Juncker-Bizottság uniós szakpolitikai döntéshozatal reformjára irányuló szélesebb kötelezettségvállalásának részét képezik. A javaslatok mai formájukat az érintettekkel folytatott intenzív megbeszélések nyomán nyerték el. A június 1-jéig tartó 12 hetes nyilvános konzultációra 1 758-an küldték el válaszukat, köztük 975 uniós polgár és 783 szervezet. A válaszadók kifejtették nézeteiket a jelenlegi átláthatósági nyilvántartás működéséről, valamint javaslatokat tettek a jövőbeli rendszer kialakítására.
A Juncker-Bizottság politikai iránymutatásban megfogalmazott, az átláthatóság fokozását célzó kötelezettségvállalásának megvalósítására már eddig is számos intézkedés született. A Bizottság 2014. december 1-je óta közzéteszi a biztosok, a biztosi kabinetek tagjai és a bizottsági főigazgatók érdekképviseletekkel tartott megbeszéléseire vonatkozó információkat. Alapvető szabály, hogy ilyen találkozóra csak olyan személyekkel vagy szervezetekkel kerülhet sor, akik vagy amelyek szerepelnek az átláthatósági nyilvántartásban.
A Bizottság szélesebb körű hozzáférést biztosított az Egyesült Államokkal tervezett transzatlanti kereskedelmi és beruházási partnerséggel kapcsolatos tárgyalások dokumentumaihoz. A jogalkotás minőségének javításáról szóló, áprilisban aláírt intézményközi megállapodás szintén fokozta az átláthatóságot az uniós döntéshozatali folyamat nyitottságát erősítő intézkedések elfogadásával, többek között a másodlagos jogalkotás szintjén. 2016 májusában a Bizottság új szabályokat fogadott el a szakértői csoportok tekintetében, és ezzel megerősítette az átláthatósági követelményeket és szinergiákat hozott létre az átláthatósági nyilvántartással.
A 2015 májusában előterjesztett minőségi jogalkotási programjában a Bizottság kötelezettséget vállalt arra, hogy szakpolitikai döntéshozatali eljárásában még nagyobb teret ad a nyilvános ellenőrzésnek és véleményezésnek. Új visszajelzési mechanizmusokat hozott létre, amelyek keretében az érdekeltek ütemtervek és bevezető hatásvizsgálatok útján a kezdeményezés előkészítésének első lépéseitől ismertethetik véleményüket a Bizottsággal, valamint a javaslatok Bizottság általi elfogadása után is hangot adhatnak nézeteiknek – ez utóbbiak a jogalkotási folyamat parlamenti és tanácsi szakaszába csatornázódhatnak be.
Az átláthatósági nyilvántartás a Bizottság átláthatósági kötelezettségvállalása végrehajtásának egyik kulcsfontosságú eszköze. Minden olyan tevékenységre kiterjed, amelynek célja az uniós intézmények jogalkotási és szakpolitikai végrehajtási folyamatainak befolyásolása. Az első átláthatósági nyilvántartást az Európai Parlament és a Bizottság közösen hozta létre 2011-ben, majd a 2014 áprilisában megállapított intézményközi megállapodással aktualizálta. A nyilvántartás jelenleg csak az említett két intézményre alkalmazandó, önkéntes és több mint 9 800 szervezetet foglal magában. E szervezetekre nézve a magatartási kódex kötelező. A regisztrálók között közjogi tanácsadók és ügyvédi irodák, szakmai szövetségek, nem kormányzati szervezetek, vallási szervezetek és tudományos szervezetek találhatók.
Kapcsolódó bejegyzések
Schultz wil onderzoek naar schadeloosstelling Merwedebrug
Minister Schultz denkt dat de Merwedebrug sneller gerepareerd kan zijn dan de twee maanden die nu is voorzien. Ook wil ...President Juncker appoints EU Coordinator to organise operational implementation in Greece
President Juncker has today appointed Maarten Verwey to act as the EU Coordinator to implement the EU-Turkey statement....Choosing bad over dreadful
@The Washington Post, November 1, 2016 - by Michael Gerson It is extraordinary how, in the last stage of this dismal c...OSZT: Orbán Viktorhoz fordult az OSZT az EU-szintű kodifikációt célzó lengyel-magyar közös petíció ügyében
Az OSZT a lengyel Országos Szövetkezeti Tanáccsal közös petíciót nyújtott be július folyamán az Európai Parlamenthez a ...À Beaumont-sur-Oise, acharnement et violences doivent céder place à la justice
Le 16 novembre dernier, la Maire UDI de Beaumont-Sur-Oise Nathalie Groux informait Le Parisien de son intention de port...Europa debe dar ahora una respuesta conjunta para repensar y consolidar el proyecto europeo
Desde EQUO, miembro del Partido Verde Europeo y del Grupo parlamentario europeo Los Verdes/ALE, no podemos negar que el...Noodremsysteem mag niet uitschakelbaar zijn
Chauffeurs zouden de noodremsystemen in hun vrachtwagens in de toekomst niet meer moeten kunnen uitschakelen. Die aanbe...Az Európai Számvevőszék immár az egymást követő kilencedik évben hagyta jóvá az uniós beszámolót
Az Európai Számvevőszék immár az egymást követő kilencedik évben találta rendben lévőnek az uniós költségvetés végrehaj...Tartós munkanélküliség: európai fellépés 12 millió tartósan munkanélküli személy munkaerőpiacra való visszavezetése érdekében
Az Európai Bizottság ma közzétett javaslata alapján a tagállamok iránymutatásokat kapnának ahhoz, hogy miként tudják ...Europarlement weigert juridische check CETA
Er zijn grote juridische twijfels of het arbitragemechanisme tussen investeerders en staten in handelsverdag CETA wel i...