Az Európai Bizottság a mai napon mindhárom uniós intézményre – az Európai Parlamentre, a Tanácsra és a Bizottságra – alkalmazandó kötelező átláthatósági nyilvántartásra tesz javaslatot, és ezzel a Juncker-Bizottság átláthatóságra vonatkozó egyik kulcsfontosságú kötelezettségvállalását valósítja meg.
Az Európai Bizottság már eddig is példát mutatott azzal, hogy az érdekképviselőknek csak az átláthatósági nyilvántartásban való nyilvános regisztrációjuk esetén engedte meg a döntéshozóival való kapcsolatfelvételt. Ma ugyanerre kéri az Európai Parlamentet és az Európai Unió Tanácsát is, kötelezővé téve a nyilvántartást minden olyan érdekképviselő számára, aki a brüsszeli szakpolitikai döntéshozatal befolyásolására törekszik.
Frans Timmermans első alelnök így nyilatkozott: „Az uniós intézményeknek közösen kell azon dolgozniuk, hogy visszanyerjék polgáraink bizalmát. Nyitottabban kell végeznünk valamennyi tevékenységünket. A Parlamentre, a Tanácsra és a Bizottságra kiterjedő kötelező átláthatósági nyilvántartásra irányuló mai javaslatok fontos lépést jelentenek ebbe az irányba. A polgároknak jogában áll tudni, hogy kik igyekeznek befolyásolni az uniós jogalkotást. Javaslatunk egy egyszerű szabály: senki ne találkozhasson a döntéshozókkal előzetes regisztráció nélkül. A nyilvántartás révén bárki láthatja, hogy kik fejtenek ki lobbitevékenységet, kiket képviselnek és mennyit költenek.”
A Bizottság a mai napon olyan intézményközi megállapodásra tett javaslatot, amely a Parlamentre és a Bizottságra vonatkozó jelenlegi önkéntes átláthatósági nyilvántartásból kiindulva átfogó rendszert fog bevezetni a lobbitevékenységek átláthatóságának biztosítására. A Bizottság javaslatának köszönhetően most először lennének alkalmazandók mind a három intézményre – a Tanácsra is – ugyanazok a minimumszabályok. A javaslatok szerint az érdekképviselők csak az átláthatósági nyilvántartásban való előzetes regisztrációjuk esetén vehetnék fel a kapcsolatot a három intézmény döntéshozóival. Amióta a Bizottság ezt a szabályt 2014 novemberében az érdekképviselőkkel való saját kapcsolattartására vonatkozóan bevezette, a meglévő nyilvántartásba mintegy 4 000 új bejegyzés került be.
A mai javaslat a tevékenységek és az érintett szervek körét is pontosítja, hatékonyabbá teszi a nyilvántartás magatartási kódexének nyomon követését és lobbisták általi végrehajtását, továbbá az adatbeviteli követelmények egyszerűsítésével és a minőségellenőrzés fokozásával egyszerűsíteni és javítani fogja az adatok minőségét. E cél elérése érdekében a Bizottság javaslatot tesz a rendelkezésre álló források növelésére. Azok a nyilvántartottak, akik nem felelnek meg a magatartási kódexnek, az intézményekkel való kapcsolattartásuk ideiglenes felfüggesztésére kötelezhetők vagy a nyilvántartásból törölhetők.
Háttér-információk
Az átláthatósági nyilvántartás javasolt módosításai a Juncker-Bizottság uniós szakpolitikai döntéshozatal reformjára irányuló szélesebb kötelezettségvállalásának részét képezik. A javaslatok mai formájukat az érintettekkel folytatott intenzív megbeszélések nyomán nyerték el. A június 1-jéig tartó 12 hetes nyilvános konzultációra 1 758-an küldték el válaszukat, köztük 975 uniós polgár és 783 szervezet. A válaszadók kifejtették nézeteiket a jelenlegi átláthatósági nyilvántartás működéséről, valamint javaslatokat tettek a jövőbeli rendszer kialakítására.
A Juncker-Bizottság politikai iránymutatásban megfogalmazott, az átláthatóság fokozását célzó kötelezettségvállalásának megvalósítására már eddig is számos intézkedés született. A Bizottság 2014. december 1-je óta közzéteszi a biztosok, a biztosi kabinetek tagjai és a bizottsági főigazgatók érdekképviseletekkel tartott megbeszéléseire vonatkozó információkat. Alapvető szabály, hogy ilyen találkozóra csak olyan személyekkel vagy szervezetekkel kerülhet sor, akik vagy amelyek szerepelnek az átláthatósági nyilvántartásban.
A Bizottság szélesebb körű hozzáférést biztosított az Egyesült Államokkal tervezett transzatlanti kereskedelmi és beruházási partnerséggel kapcsolatos tárgyalások dokumentumaihoz. A jogalkotás minőségének javításáról szóló, áprilisban aláírt intézményközi megállapodás szintén fokozta az átláthatóságot az uniós döntéshozatali folyamat nyitottságát erősítő intézkedések elfogadásával, többek között a másodlagos jogalkotás szintjén. 2016 májusában a Bizottság új szabályokat fogadott el a szakértői csoportok tekintetében, és ezzel megerősítette az átláthatósági követelményeket és szinergiákat hozott létre az átláthatósági nyilvántartással.
A 2015 májusában előterjesztett minőségi jogalkotási programjában a Bizottság kötelezettséget vállalt arra, hogy szakpolitikai döntéshozatali eljárásában még nagyobb teret ad a nyilvános ellenőrzésnek és véleményezésnek. Új visszajelzési mechanizmusokat hozott létre, amelyek keretében az érdekeltek ütemtervek és bevezető hatásvizsgálatok útján a kezdeményezés előkészítésének első lépéseitől ismertethetik véleményüket a Bizottsággal, valamint a javaslatok Bizottság általi elfogadása után is hangot adhatnak nézeteiknek – ez utóbbiak a jogalkotási folyamat parlamenti és tanácsi szakaszába csatornázódhatnak be.
Az átláthatósági nyilvántartás a Bizottság átláthatósági kötelezettségvállalása végrehajtásának egyik kulcsfontosságú eszköze. Minden olyan tevékenységre kiterjed, amelynek célja az uniós intézmények jogalkotási és szakpolitikai végrehajtási folyamatainak befolyásolása. Az első átláthatósági nyilvántartást az Európai Parlament és a Bizottság közösen hozta létre 2011-ben, majd a 2014 áprilisában megállapított intézményközi megállapodással aktualizálta. A nyilvántartás jelenleg csak az említett két intézményre alkalmazandó, önkéntes és több mint 9 800 szervezetet foglal magában. E szervezetekre nézve a magatartási kódex kötelező. A regisztrálók között közjogi tanácsadók és ügyvédi irodák, szakmai szövetségek, nem kormányzati szervezetek, vallási szervezetek és tudományos szervezetek találhatók.
Kapcsolódó bejegyzések
Az Európai Bizottság és Törökország megállapodott az együttműködésről
Tegnap az Európai Bizottság megállapodott Törökországgal a menekültek támogatását és a migráció kezelését célzó közös ...17-pontos cselekvési terv a nyugat-balkáni menekültútvonalról
Jean-Claude Juncker bizottsági elnök meghívására tegnap este értekezletet tartottak Brüsszelben a nyugat-balkáni menekü...Facility for Refugees in Turkey: over €1.4 billion in support of education and health for Syrian refugees
The EU is delivering on its commitment to speed up the implementation of the Facility for Refugees in Turkey bringing t...Spring 2016 Standard Eurobarometer: Strong public support for Commission's political priorities
Europeans see immigration and terrorism as the major challenges facing the EU at the moment, and they support the polit...Facility for Refugees in Turkey - EU signs grants worth €600 million to help refugees on education and health
Today, the European Commission signed two direct grants worth €600 million to support Syrian refugees and host communit...Statement by the President of the European Commission, the President of the European Council, and the EU High Representative on behalf of the EU Member States present at the ASEM Summit on the situation in Turkey
Turkey is a key partner for the European Union. The EU fully supports the democratically elected government, the instit...Amerika és a világ Donald Trump alatt
@Élet és Irodalom 2016. november 18 - Dobozi IstvánÉles kontrasztban saját történelmi múltjával, a Republikánus Párt mi...Schultz wil onderzoek naar schadeloosstelling Merwedebrug
Minister Schultz denkt dat de Merwedebrug sneller gerepareerd kan zijn dan de twee maanden die nu is voorzien. Ook wil ...A sad day as we are dragged towards the unknown
Following the referendum on membership of the EU, Green Party leader Steven Agnew MLA said “The Green Party were in fa...Na Trump - Dit is het moment om nog knopen door te hakken
Ook op de klimaattop in Marrakesh was de verkiezing van Trump een schok. Maar langzaam begint bij de onderhandelaars he...