Vakbond FNV blijft logistiek dienstverlener Koninklijke Rotra uit Doesburg beschuldigen van onderbetaling van Nederlandse chauffeurs en heeft het bedrijf nu gedagvaard. Rotra zegt in een reactie wederom volgens de geldende regels en cao te werken.
rotraFNV-voorman Edwin Atema zegt dat FNV op eigen houtje onderzoek heeft gedaan naar Rotra, ondanks dat dat een handhavingsconvenant heeft met de Inspectie Leefomgeving en Transport. “Wij hebben onderzoek gedaan naar het transportbedrijf en flinke misstanden geconstateerd. Alleen een goed presterend bedrijf komt in aanmerking voor zo’n convenant. Het bedrijf schermde er altijd mee en zei dan: ‘bij ons is alles goed, pak de buurman maar aan’. Uit ons onderzoek blijkt echter dat Rotra wet- en regelgeving niet naleeft, waaronder de cao. Zo krijgen de Nederlandse chauffeurs bijvoorbeeld niet alle uren uitbetaald die ze hebben gewerkt en bivakkeren Roemeense chauffeurs weken achter elkaar in hun cabine tegen een maandloon van 288 euro. Dat is verboden. We hebben onze informatie gedeeld met de inspectie met de vraag het convenant te beëindigen.”
FNV beweert dat ILenT vandaag aan Rotra heeft laten weten het convenant niet te verlengen, maar die boodschap is op het Rotra hoofdkantoor in Doesburg nog niet aangekomen. “Zo’n convenant moet na afloop van een bepaalde periode vernieuwd worden, of niet natuurlijk, maar wij hebben helemaal nog geen bericht ontvangen van ILenT”, aldus Rotra woordvoerder Guus van Groningen.
Koninklijke Rotra ontkent dat de genoemde misstanden binnen het bedrijf zouden heersen. “Wij werken volgens de geldende regels, volgen de cao. Dat wordt ook juridisch getoetst. Onze werkmethodes worden ook door externe partijen tegen het licht gehouden en akkoord bevonden”, aldus Van Groningen. Eerder dit jaar stond Koninklijke Rotra ook in de rechtbank voor een aanklacht wegens cao-ontduiking. “Die aanklacht bleek in de rechtbank niet te kloppen”, aldus Van Groningen.
De woordvoerder geeft aan dat er na de ‘inval’ van FNV in april vorig jaar enkele malen gesproken is tussen Rotra en FNV. “Dat heeft FNV blijkbaar niet de gewenste informatie opgeleverd. Nu is het dan aan de rechter om er zich over te buigen”, aldus Van Groningen.
Kapcsolódó bejegyzések
#RebelAgainstEbell: At the EPA to stop climate denial
...EU bereikt definitief akkoord over GroenLinks-voorstel conflictmineralen
Dinsdagavond bereikten de Europese Commissie, het Slowaaks voorzitterschap van de Raad van Ministers en het Europees Pa...Paris Agreement enters into force- Time for the EU to roll up its sleeves
By voting ‘yes’ to the ratification of the Paris Agreement, the European Parliament guaranteed its entry into force. T...Last Wednesday in Strasbourg, the European Parliament did not manage to overcome the manipulative and blackmailing lobb...
The Fight for Gender Equality and Against Gender-Based Violence: European Perspectives 2015
The recently elected Co-Chair of EQUO, Rosa Martinez, has left her six and four-year-old children at home with the gr...Onderzoek toont aan: klimaatbeleid maakt vijf keer het verschil
Europarlementariër Bas Eickhout schreef in 2013 mee aan Europese wetgeving om het gebruik van superbroeikasgassen, de z...New EU rules for safer and more environmental lorries
The European Commission proposed today new rules to allow manufacturers to develop more aerodynamic lorries which will ...Na Trump - Dit is het moment om nog knopen door te hakken
Ook op de klimaattop in Marrakesh was de verkiezing van Trump een schok. Maar langzaam begint bij de onderhandelaars he...Hinkley Point : EELV soutient les syndicats contre un projet inutile
EELV dénonce le passage en force que s’apprête à faire la direction d’EDF lors de son conseil d’administration du 28 ju...Schultz wil onderzoek naar schadeloosstelling Merwedebrug
Minister Schultz denkt dat de Merwedebrug sneller gerepareerd kan zijn dan de twee maanden die nu is voorzien. Ook wil ...