Vakbond FNV blijft logistiek dienstverlener Koninklijke Rotra uit Doesburg beschuldigen van onderbetaling van Nederlandse chauffeurs en heeft het bedrijf nu gedagvaard. Rotra zegt in een reactie wederom volgens de geldende regels en cao te werken.
rotraFNV-voorman Edwin Atema zegt dat FNV op eigen houtje onderzoek heeft gedaan naar Rotra, ondanks dat dat een handhavingsconvenant heeft met de Inspectie Leefomgeving en Transport. “Wij hebben onderzoek gedaan naar het transportbedrijf en flinke misstanden geconstateerd. Alleen een goed presterend bedrijf komt in aanmerking voor zo’n convenant. Het bedrijf schermde er altijd mee en zei dan: ‘bij ons is alles goed, pak de buurman maar aan’. Uit ons onderzoek blijkt echter dat Rotra wet- en regelgeving niet naleeft, waaronder de cao. Zo krijgen de Nederlandse chauffeurs bijvoorbeeld niet alle uren uitbetaald die ze hebben gewerkt en bivakkeren Roemeense chauffeurs weken achter elkaar in hun cabine tegen een maandloon van 288 euro. Dat is verboden. We hebben onze informatie gedeeld met de inspectie met de vraag het convenant te beëindigen.”
FNV beweert dat ILenT vandaag aan Rotra heeft laten weten het convenant niet te verlengen, maar die boodschap is op het Rotra hoofdkantoor in Doesburg nog niet aangekomen. “Zo’n convenant moet na afloop van een bepaalde periode vernieuwd worden, of niet natuurlijk, maar wij hebben helemaal nog geen bericht ontvangen van ILenT”, aldus Rotra woordvoerder Guus van Groningen.
Koninklijke Rotra ontkent dat de genoemde misstanden binnen het bedrijf zouden heersen. “Wij werken volgens de geldende regels, volgen de cao. Dat wordt ook juridisch getoetst. Onze werkmethodes worden ook door externe partijen tegen het licht gehouden en akkoord bevonden”, aldus Van Groningen. Eerder dit jaar stond Koninklijke Rotra ook in de rechtbank voor een aanklacht wegens cao-ontduiking. “Die aanklacht bleek in de rechtbank niet te kloppen”, aldus Van Groningen.
De woordvoerder geeft aan dat er na de ‘inval’ van FNV in april vorig jaar enkele malen gesproken is tussen Rotra en FNV. “Dat heeft FNV blijkbaar niet de gewenste informatie opgeleverd. Nu is het dan aan de rechter om er zich over te buigen”, aldus Van Groningen.
Kapcsolódó bejegyzések
Az EU-s közlekedési eredménytábla szerint javul a közlekedési helyzet a tagállamokban
Az Európai Bizottság ma tette közzé az EU-s országok közlekedésére vonatkozó második eredménytáblát, amely a tagállamok...Britten kiezen voor Brexit
Na een lange nacht zijn de stemmen geteld en hebben de Britten in meerderheid ervoor gekozen om de Europese Unie te ver...Last Wednesday in Strasbourg, the European Parliament did not manage to overcome the manipulative and blackmailing lobb...
Nach dem Brexit: Für ein besseres Europa
Der beschlossene Austritt Großbritanniens aus der EU schadet der europäischen Einigung. Es ist höchste Zeit, die EU zu ...The political situation in Macedonia is deteriorating
Over the course of the past few weeks, the situation in Macedonia has gone down a negative spiral. Demokratska Obnoca n...Tremendous International Success of Hungarian Green Office Building: Eiffel Palace Wins Prestigious European Leadership Award
At Greenbuild Euromed in Verona last night, the World Green Building Council (WorldGBC) announced the winners of the Eu...EU-wetgeving luchtkwaliteit laat Europeanen in de steek
Vuile lucht leidt tot hoge sterftecijfers en grote economische schade en het trekt zich niets aan van landsgrenzen. Gro...CV considera que el Brexit obliga a la UE a afrontar la seva profunda crisi i refundar-se
Urtasun assegura que “la UE només podrà seguir caminant si hi ha un gir de 180 graus” L’eurodiputat i portaveu d’ICV...A joint meeting between the German and UK Greens
In April 2016, delegates from the Green parties of Germany (Bündnis 90/Die Grünen) and England (Green Party of England ...Sargentini werkt aan strengere Europese regels tegen witwassen
Het Europees Parlement wil dat belastingdiensten van EU-landen betere toegang krijgen tot informatie over witwaspraktij...